€100,- online boekingskorting! Boek nu

Algemene en aanvullende voorwaarden van Doets Reizen

Deze voorwaarden zijn een aanvulling op de ANVR-Reizigersvoorwaarden en toegestaan zoals in artikel 4 lid 1 van de ANVR reisvoorwaarden. Deze voorwaarden geven een duidelijker uitleg van de situatie die van toepassing is voor reizen naar en in de Verenigde Staten, Canada, IJsland, Zweden, Noorwegen, Finland, Frankrijk, China en Japan.

Welke voorwaarden zijn van toepassing?

De ANVR-Reizigersvoorwaarden en de Doets Reizen voorwaarden zijn onverkort van toepassing op al onze reizen. Als je een losse vliegreis boekt dan zijn de ANVR reisvoorwaarden niet van toepassing en hiermee ook niet het Stichting Garantiefonds Reisgelden en Calamiteitenfonds. Bij boeking gelden er dan ook andere betalings- en annuleringsvoorwaarden. Deze worden op je nota bevestiging expliciet genoemd.

Boeken van de reis

Alle reizen hebben een prijs die uit dynamische elementen kan bestaan. Vliegreizen, hotels, excursies, cruises, camper- en autohuur hebben dagprijzen. Hierdoor is een reis op de website en een offerte te allen tijde onder voorbehoud van beschikbaarheid en prijs. Dit betekent dat wij een voorbehoud mogen maken als de beschikbaarheid er niet is tegen de aangeboden prijs. Ook controleren wij na het maken van de boeking alles op kwaliteit, voorwaarden & prijs. Wij behouden ons het recht om op de boeking terug te komen als wij niet achter de kwaliteit staan. 

Reiscode 'oranje' vanuit Ministerie van Buitenlandse Zaken

Indien je reist naar een bestemming met code oranje (bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken): Je gaat op reis naar een gebied dat oranje is conform de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het land zelf wil je wel heel graag ontvangen en heeft geen inreisverbod. Er kunnen voorwaarden gesteld worden door het land dat je gaat bezoeken zoals een volledige vaccinatie, een PCR test die negatief is en mogelijke aanvullende eisen. Je bent je bewust van het mogelijke risico dat je loopt. Je hebt besloten op reis te gaan en mogelijke risico’s te aanvaarden en zorgvuldigheid te betrachten. Je accepteert als reiziger eventuele bijkomende kosten die hier aan verbonden zijn. Deze kosten zijn voor rekening van de reiziger(s) en kan niet worden geclaimd bij de reisorganisatie. 

Maatwerk of een pakketreis

Alle pakketreizen op de website zijn slechts een voorbeeld en kunnen op maat worden samengesteld naar jouw wensen. Dit betekent ook dat de prijs dan is afgestemd op jouw reiswensen en de daarbij horende beschikbaarheid met prijzen. Een pakketprijs is 1 prijs waarin verschillende diensten zijn inbegrepen, wij specificeren dit niet los. 

Verzekeringen

Doets Reizen adviseert bij elke reis een reis-, annulering- en eventueel een Doets Plus Pakket* verzekering af te sluiten. (*Dit is alleen nodig als je een huurauto of camper reserveert.) Belangrijk is dat ons verzekeringsaanbod is afgestemd op de bestemmingen die Doets Reizen verkoopt. Medische kosten kunnen hier aanzienlijk zijn. Lees het verzekeringsaanbod graag aandachtig door.

Na boeking een alternatief

Na het ontvangen van jouw definitieve boekingsopdracht zullen wij alle diensten gaan reserveren. Het is mogelijk dat sommige diensten niet beschikbaar zijn of niet tegen de gewenste prijs beschikbaar zijn. Wij zullen dan, zo mogelijk, een passend alternatief zoeken. Wij proberen dit zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de oorspronkelijke aanvraag. Dit kan betekenen dat het alternatief een andere prijs heeft. De hoofdaanmelder van de reis heeft de gelegenheid dit alternatief te aanvaarden of af te wijzen binnen 48 uur. Je hebt dan afhankelijk van de diensten die geboekt zijn de gelegenheid te annuleren. Meestal kan dit kosteloos, als dit niet kosteloos kan, dan is dat gecommuniceerd bij het maken van de definitieve boekingsopdracht.

Minimaal aantal deelnemers van de reis

Bij sommige van onze reizen geldt het vereiste van een minimaal aantal deelnemers. Als dit niet gehaald is dan wordt de reis niet uitgevoerd en kan je kosteloos annuleren. Het minimum aantal deelnemers is per reis vermeld en ook de datum waarop besloten wordt of de reis doorgaat of niet. 

Prijsverhogingen

Doets Reizen behoudt zich het recht voor prijsverhogingen als gevolg van belastingen op alle inbegrepen diensten of brandstoftoeslagen na te belasten. Wij zullen dit uitvoeren tussen de 6 tot 3 weken voor vertrek door middel van een aanvullende nota met een korte omschrijving. De betaling hiervan dient per ommegaande in ons bezit te zijn. De reisbescheiden ontvang je digitaal in jouw MIJN DOETS REIZEN omgeving en worden digitaal beschikbaar gemaakt na ontvangst van de totale reissom. Luchthavenbelastingen veranderen veel, snel en altijd te laat. De oorzaak zijn de lokale autoriteiten die dit veroorzaken vooral omdat in de luchthavenbelasting een component beveiligingskosten zit en een component brandstof die gekoppeld is aan olieprijzen. Hierdoor behouden wij ons het recht voor om de luchthavenbelasting tot en met de dag van vertrek te wijzigen en na te belasten. Om deze vervelende verhogingen te voorkomen adviseren wij vaak jouw vliegtickets incl. luchthavenbelasting op een door ons aangegeven keuzemoment volledig te betalen. Zo voorkom je verhoging op verhoging. 

Kosten die wij rekenen bij het maken van een reservering

  • Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking (max. 9 pers. per boeking)
  • Reserveringskosten per boeking € 40,-
  • Bijdrage / donatie aan Pacific Wild € 2,- per persoon per boeking
  • Extra reserveringskosten bij bijzondere diensten, deze worden apart gespecificeerd.
  • Bijdrage aansprakelijkheidsverzekering € 3,- per persoon.
  • Bijdrage SGR fonds € 5,- per persoon.
  • Meereizende baby´s (0 t/m 1 jaar) € 30,- per baby
  • Wijzigingen en aanvullingen per dienst of segment € 30,- Dat kan een aanpassing van vliegtijd-(en), vliegreis of vliegreizen, toevoeging van een excursie(s), verzekering(en), dienst(en) etc.
  • Let op bij wijzigingen van diensten zijn door dynamische prijzen de prijzen en mogelijk voorwaarden anders dan bij boeking. Houd hier rekening mee.
  • Essentiekosten (medisch) per dienst of segment € 20,- (vliegreizen, vervoer, accommodaties & excursies)
  • Bij wijzigingen van de reis 24 uur na het ontvangen van de boekingsopdracht, rekenen wij € 25,- kosten voor de opmaak van de nieuwe factuur.

Doets Reizen biedt alleen reizen aan met vliegreis inbegrepen

Het is onze kracht een totaal arrangement voor je te regelen waarbij alle geregelde diensten naadloos op elkaar aansluiten. Dit is ook heel handig, mocht er een kink in de kabel komen met een vertraging bijv. dan weten wij precies waar jij bent en kunnen wij opvolgende diensten informeren. Zo houden wij een optimale controle over de kwaliteit van jouw reis. Regel je de vluchten elders zijn wij niet verantwoordelijk voor het informeren of schade i.g.v. vertraging bijv. van de diensten die wel bij ons zijn gereserveerd. Als je een reis reserveert zonder vluchten dan hanteren wij de volgende spelregel: Je betaalt een eenmalige No Flight Fee van € 50,- per boeking bij een camperreis of autorondreis. Bij overige reizen zullen wij beoordelen of wij de reis willen uitvoeren zonder een vlucht.

Aanbetaling & Restantbetaling

Na het vastleggen van de definitieve boekingsopdracht vragen wij een aanbetaling. De aanbetaling bedraagt 35% over de totale reissom, plus reserveringskosten en kosten voor een eventuele annuleringsverzekering. Het komt voor dat bepaalde diensten afwijkende betalingscondities hebben en direct een volledige betaling vereisen. Dit wordt op je boekingsopdracht gemeld. Ditzelfde kan gelden voor de restant betaling. Afwijkende aanbetalingsvoorwaarden zijn verplicht vanuit leveranciers om jouw reservering te kunnen garanderen. 

Annuleren van de reis 

Annulering van de definitieve reis door welke omstandigheid ook is heel vervelend. Wij vragen je dit schriftelijk te doen per post of email. Wellicht is het handig een annulering telefonisch aan te kondigen. Alleen de hoofdaanmelder mag de reis annuleren. Indien je de reis annuleert is het verplicht om per omgaande alle eventueel 'geprinte / schriftelijke' reisbescheidendocumenten retour te sturen naar Doets Reizen. Jouw persoonlijke reisbescheiden informatie komt direct te vervallen in je MIJN DOETS REIZEN omgeving. 

Deelannulering van de reis

Indien 1 of meerdere personen van een gezamenlijke boeking moeten annuleren dient dit door de hoofdaanmelder worden doorgeven. Deelannuleringen hebben een gevolg voor de prijs van de reis door minder personen die een dienst delen met elkaar. In geval dat de hoofdaanmelder moet annuleren is het essentieel een nieuwe hoofdaanmelder te benoemen en bij ons te melden. Kosten die met deze deelannulering samenhangen zoals wijzigingskosten en communicatiekosten zullen naast de deel annuleringskosten in rekening worden gebracht.

Wijziging tijdens de reis

Tijdens je reis is het niet toegestaan gereserveerde diensten te wijzigen tenzij er sprake is van een noodgeval. In noodgevallen neemt Doets Reizen contact met je op om dit te coördineren. Het zelfstandig annuleren of wijzigen van geboekte diensten, zonder goedkeuring vanuit Doets Reizen, is geheel voor eigen kosten. Restitutieverzoeken worden niet in behandeling genomen. 

Annulering 

Indien je de reis dient te annuleren dan brengen wij naast de verschuldigde reserveringskosten en eventuele wijzigingskosten, de volgende annuleringskosten in rekening: 

  • bij annulering tot de 28ste dag (exclusief) voor de vertrekdag: de aanbetaling
  • bij annulering vanaf de 28ste dag tot de 21ste dag voor de vertrekdag: 40% van de reissom.
  • bij annulering vanaf de21ste dag tot de 14de dag voor de vertrekdag: 50% van de reissom.
  • bij annulering vanaf de 14de dag tot de 5de dag voor de vertrekdag: 75% van de reissom.
  • bij annulering vanaf de 5de dag tot de vertrekdag: 90% van de reissom.
  • bij annulering op de vertrekdag of daarna: 100% van de reissom.

Let op: ter aanvulling op bovenstaande annuleringsvoorwaarden: Bij bepaalde diensten kunnen afwijkende annuleringsvoorwaarden en kosten gelden. Afwijkende annuleringskosten worden doorberekend en zijn op dienstniveau kenbaar gemaakt middels de offerte, boekingsopdracht en factuur. 

Aansprakelijkheidsverzekering

De aansprakelijkheid van Europese reisorganisatoren is vastgelegd in de Europese richtlijn pakketreizen en in de Wet op de reisovereenkomst. Voor reisorganisatoren die zijn aangesloten bij de ANVR, SGR en Calamiteitenfonds is het een verplichting deze dekking te hebben. Je moet je voorstellen dat als er brand is in een hotel, dan zijn wij als reisorganisator aansprakelijk. Om jou als klant bewust te maken van deze dekking vragen wij een kleine verplichte bijdrage per passagier van € 3,- Bij de inkoop van onze leveranciers, vooral excursieleveranciers, letten wij heel goed op veiligheid en verplichten wij onze leveranciers aan te tonen dat zij zorgvuldig handelen, deugdelijk materiaal hebben en verzekerd zijn.

Paspoort, Visumwaiver & Visum

  • Voor alle reizigers, ook kinderen en baby´s, is het verplicht een geldig Nederlands (of Belgisch) paspoort te hebben of een geldig paspoort dat past bij de opgegeven nationaliteit.
  • Het paspoort dient minimaal voorzien te zijn van een machine readable strip of biometrische kenmerken.
  • Het paspoort dient minimaal geldig te zijn tot en met de dag van terugkeer.
  • Wanneer je reist met een visum moet je paspoort nog 6 maanden geldig zijn na de datum van terugkeer.
  • Indien je geen Nederlands paspoort hebt verzoeken wij jou contact op te nemen met het Amerikaanse consulaat of de Canadese Ambassade in het land van uitgifte paspoort om te vragen wat de regels zijn t.a.v. visum of ESTA os ETA ofwel visumontheffing en de eisen waaraan het paspoort dient te voldoen. Doets Reizen vrijwaart zich van iedere verantwoordelijkheid op dit vlak.
  • Voor China is een visum verplicht. Het visum moet je uiterlijk twee weken voor vertrek binnen hebben. Een visum van China is geldig voor een verblijf van maximaal 21 dagen. Wij raden je aan om contact op te nemen met YourVisa: https://www.yourvisa.nl/ voor het regelen van je visum. Voor Hong Kong heb je geen visum nodig. 
  • Voor het bezoeken van Tibet heb je een aparte Toeristen visum nodig. Deze zit bij de prijs van de reis naar Tibet inbegrepen en zullen wij voor je aanvragen. Voor het aanvragen van deze Toeristen visum hebben wij een kopie nodig van jouw visum voor China. Dit moet ten minste 35 dagen voordat je vertrekt bij ons binnen zijn. Vervolgens kunnen wij de visum voor Tibet voor je aanvragen.  
  • In Japan mag je als toerist maximaal drie maanden (90 dagen)zonder visum verblijven. Wel is het belangrijk om de gegevens van je retourvlucht of vlucht naar een volgende bestemming en een geldig paspoort altijd bij je te hebben. Bij aankomst in Japan kan hiernaar gevraagd worden.

Kopie Paspoort? Ja Graag!

Wij controleren de namen en zetten deze direct correct in de reservering van de vliegreis. Ook zullen wij het paspoortnummer in de luchtvaartreservering zetten. Dit is handig aangezien je dit anders zelf bij online inchecken moet doen of op de luchthaven moet laten doen. Wij bieden gemak door dit al voor je te doen. Vanzelfsprekend gaan wij zeer zorgvuldig om met je paspoortgegevens en zullen deze vertrouwelijke informatie na verwerking vernietigen zodat hiervan geen misbruik gemaakt kan worden. Om de volgende redenen hebben wij een kopie paspoort nodig:

  1. Uiterlijk 72 uur voor vertrek dienen in je vluchtgegevens de volgende zaken geregistreerd te zijn:
    - Familienaam en 1e voornaam. Dit moet exact overeenkomen met het paspoort.
    - Geboortedatum t.w. datum/maand/jaar
    - Geslacht
    Deze gegevens vallen onder het Secure Flight Information die voor alle reizigers naar de USA van toepassing is. Ook als je via de USA naar Canada reist is dit van toepassing. 
  2. Daarnaast is er een verplicht informatie Advance Passenger Information System APIS dit is voor zowel de USA en Canada van toepassing. Wij voeren de benodigde informatie in je luchtvaartreservering en het gaat om de volgende informatie:
    - geboortedatum
    - geslacht
    - nationaliteit
    - paspoortnummer
    - land van uitgifte van het paspoort
    - Adres van 1e overnachting in de de Verenigde Staten of Canada
    Kortom zeer prettig als wij dit al voor je kunnen regelen. In het vliegtuig dien je overigens nog 1x op papier deze info in te vullen. Dit is voor agriculture/food controle na de douane.
  3. Daarnaast ben je voor de USA verplicht ESTA aan te vragen uiterlijk 72 uur voor vertrek. Dit doe je op https://esta.cbp.dhs.gov/esta. Als je na het invullen van ESTA geen toestemming krijgt, dien je een visum aan te vragen bij het Amerikaanse consulaat. Dit duurt langer dan 3 dagen dus daarom adviseren wij dit uiterlijk 6 weken voor vertrek te regelen. ESTA toegang is 2 jaar geldig en als je dit niet 72 uur voor vertrek hebt geregeld kan je vlucht worden geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor zijn wij niet aansprakelijk. Kosten voor ESTA zijn $ 21,- per persoon en dienen per credit card betaald te worden.
  4. Voor reizen naar Canada is het tegenwoordig verplicht om ETA (Electronic Travel Authorization) aan te vragen. Het aanvragen van ETA geldt voor iedereen die per vliegtuig of schip naar Canada reist. Aanvragen gaat via: https://onlineservicesservices... De aanvraag valt onder je eigen verantwoording. 
  5. Voor reizen naar China is het belangrijk om maximaal twee weken van te voren een visum geregeld te hebben. Het aanvragen kan enige weken duren, vandaar dat wij je aanraden om hier 6 weken van te voren een aanvraag voor in te dienen bij de ambassade of neem contact op met de organisatie YourVisa. 
  6. Een kopie van het visum voor China is nodig voor het reizen door Tibet. Ten minste 35 dagen voor vertrek moet deze kopie binnen zijn. 
  7. Voor Japan dien je alleen in het bezit te zijn van een geldig paspoort (mits je niet langer dan drie maanden in Japan bent). 

Let op: als je via Canada naar Verenigde Staten vliegt is een ETA-aanvraag en ESTA aanvraag verplicht. Wij adviseren je deze verplichte aanvraag minstens vier weken voor vertrek te regelen. ETA geeft in de meeste gevallen onmiddellijk autorisatie, nadat je de gevraagde informatie hebt ingevuld. Toch kan het gebeuren dat je aanvraag meer dan drie dagen in behandeling is. Als je geen toestemming krijgt (je aanvraag is afgewezen), moet je een spoedvisum aanvragen via de Canadese ambassade. Dit kan enkele dagen in beslag nemen. Kies daarom voor zekerheid en regel dit - om teleurstellingen te voorkomen – ruim van tevoren. Doets Reizen is niet aansprakelijk en niet verantwoordelijk voor de verloop van je ETA-aanvraag. De autorisatie is geldig voor een periode van maximaal vijf jaar of korter als je paspoort eerder verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer en dergelijke moet je wel per reis actualiseren. Indien je niet van tevoren reistoestemming via ETA hebt aangevraagd en verkregen, loop je het risico dat je vertragingen ondervindt op de luchthaven van aankomst in Canada. In het ergste geval kan jou zelfs de toegang worden geweigerd en/of een boete worden opgelegd. De kosten voor ETA zijn CA$ 7,- per persoon (wijzigingen voorbehouden). Betaling van je ETAaanvraag kan alleen met een creditcard. 

Uitzonderingen
Deze eis geldt niet voor Canadese burgers uit het buitenland en ook niet voor burgers die al in het bezit zijn van een geldig visum. Ook wanneer je vanuit Verenigde Staten via de grond Canada in wilt gaan, is ETA niet verplicht. Het ministerie voor Binnenlandse Veiligheid kan besluiten geen toegang te verschaffen tot Canada, indien iemand een gevaar lijkt te vormen voor de samenleving. Let op! Als je per vliegtuig via Amerika (met tussenlanding in Amerika) naar Canada vliegt is zowel een ESTA als ETA aanmelding verplicht. ETA dient uiterlijk 72 uur voor vertrek aangevraagd te worden en is of vijf jaar geldig, of tot de geldigheidsdatum, zoals vermeld op het paspoort. Let op: in
Nederlandse paspoortnummers staat nooit de O van Otto, dit is altijd de 0 van NUL. Zorg dat je geen fout maakt en de O en de 0 niet omwisselt. Het systeem geeft je namelijk wel toegang en pas op de luchthaven zul je niet in kunnen checken en kom je niet mee op de vlucht. Ook hiervoor zijn wij niet aansprakelijk. 

Visumdienst
Vind je het fijn om met Nederlandse support de reisdocumenten aan te vragen? Wij werken samen met een visumbureau om onze reizigers eventueel te ondersteunen bij het verkrijgen van de benodigde reistoestemmingen en visums, waaronder ook ETA en ESTA. Door deze samenwerking is het visumbureau in staat om reizigers 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord te staan. Daarnaast worden aanvragen handmatig door hen gecontroleerd voordat deze worden ingediend. https://www.doetsreizen.nl/kla...

Wel of geen visum?

Canada
Voor Canada heb je geen visum nodig. Wel is het ETA systeem geactiveerd dat vanaf de herfst 2016 verplicht zal zijn. Bij aanmelding via dit systeem krijg je elektronisch toestemming voor de entree van Canada per vliegtuig of schip. De kosten voor ETA bedrag $7 per persoon. 

Verenigde Staten van Amerika
Voor de USA heb je geen visum nodig indien je voldoet aan de volgende criteria:

  • Je hebt de nationaliteit van 1 van de volgende VISUM Waiver landen, in alfabetische volgorde: Andorra, Australië, België, Brunei, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, IJsland, Japan, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederland, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Singapore, Slovenië, Spanje, Verenigd Koninkrijk bestaande uit ‘Engeland, Schotland, Wales, Noord Ierland, Kanaal Eilanden, Eiland van Man’, Zuid Korea, Zweden en Zwitserland. Wijzigingen kunnen plaatsvinden.
  • Raadpleeg daarom de website van de Amerikaanse Ambassade: http://netherlands.usembassy.g...
  • Bovengenoemde nationaliteiten kunnen gebruik maken van het VISUM Waiver programma (ESTA).
  • De spelregels voor ESTA zijn:
    • het reisdoel is vakantie of zakelijk
    • je reis duurt niet langer dan 90 dagen.
    • je gaat niet werken of studeren in de USA.
    • je reist met 1 van de volgende luchtvaartmaatschappijen t.w. KLM, Delta Air Lines, Air France, United, Lufthansa, American Airlines, British Airways, Icelandair, Air Berlin, Condor, Swiss en Aerlingus. 
  • ESTA betekent Electronic System for Travel Autorisation. Het is een digitale Visum waiver. Je bent voor de USA verplicht ESTA aan te vragen uiterlijk 72 uur voor vertrek. Dit doe je op https://esta.cbp.dhs.gov/esta Als je na het invullen van ESTA geen toestemming krijgt dien je een visum aan te vragen bij het Amerikaanse consulaat. Dit duurt langer dan 3 dagen dus daarom adviseren wij dit uiterlijk 6 weken voor vertrek te regelen. ESTA toegang is 2 jaar geldig en als je dit niet 72 uur van te voren hebt geregeld kan je vlucht worden geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor zijn wij niet aansprakelijk. Kosten voor ESTA zijn $ 21,- per persoon en dienen per credit card betaald te worden. 

Je hebt wel een visum nodig voor de USA:

  • Als je geen gebruik kunt maken van het VISUM Waiver programma.
  • Indien je gaat werken of studeren in de USA.
  • Indien je langer dan 90 dagen in de USA verblijft.

De kosten voor een visum bedragen circa € 100,-. Het aanvragen van een visum kost over het algemeen enkele weken. Doe dit niet te laat. http://amsterdam.usconsulate.g...

Visum China
Voor China is een visum verplicht. Het visum moet je uiterlijk twee weken voor vertrek binnen hebben. Een visum van China is geldig voor een verblijf van maximaal 21 dagen. Wij raden je aan om contact op te nemen met YourVisa: https://www.yourvisa.nl/ voor het regelen van je visum. Voor Hong Kong heb je geen visum nodig.

Visum Tibet
Voor het bezoeken van Tibet heb je een aparte Toeristen visum nodig. Deze zit bij de prijs inbegrepen van de reis naar Tibet en zullen wij voor je aanvragen. Voor het aanvragen van deze Toeristen visum hebben wij een kopie nodig van jouw visum voor China. Dit moet ten minste 35 dagen voordat je vertrekt bij ons binnen zijn. Vervolgens kunnen wij de visum voor Tibet voor je aanvragen. 

Visum Japan
Als toerist mag je maximaal drie maanden (90 dagen) in Japan verblijven zonder visum. Wel is het belangrijk om de gegevens van je retourvlucht of vlucht naar een volgende bestemming en een geldig paspoort altijd bij je te hebben. Bij aankomst in Japan kan hiernaar gevraagd worden. Let op: een Nederlands identiteitsbewijs is niet voldoende. Dit moet echt een geldig paspoort zijn. 

Visum Zweden
Geen visum nodig voor Europese burgers. Een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart is vereist.

Visum Noorwegen
Geen visum nodig voor Europese burgers. Een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart is vereist.

Visum Finland
Geen visum nodig voor Europese burgers. Een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart is vereist.

Visum Frankrijk
Geen visum nodig voor Europese burgers. Een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart is vereist.

Geldig rijbewijs en creditcard

Ga je een huurauto of een camper besturen is een geldig rijbewijs noodzakelijk. Bij de meeste verhuurders is 21 jaar de minimale leeftijd om een huurauto of camper te mogen besturen. Ook als de hoofdbestuurder boven de 21 jaar is dan mag de bijrijder niet jonger zijn. Hou er rekening mee dat er veelal een leeftijdstoeslag gerekend kan worden tussen 21 en 25 jaar. Denk er aan dat de huurder van een auto of camper een borg moet voldoen en het is verplicht om hiervoor een creditcard te hebben. In Europa is het prettig om een credit card te hebben (verplicht bij het huren van een auto of camper). Daarnaast kun je in de meeste gevallen pinnen met je pinpas. We adviseren je om je bankpas te activeren voor betalingen en pintransacties in het buitenland. 

Reisbescheiden

De reisbescheiden worden na ontvangst van de gehele reissom circa 3 weken voor vertrek digitaal aangeboden via je eigen inlog op MIJN DOETS REIZEN. Hiervan krijg je per mail bericht. Tickets of vouchers of informatie die niet digitaal verzonden kan worden zal per post verstuurd worden naar het door jouw opgegeven adres, zorg dus dat deze gegevens altijd actueel zijn. Bekijk hier de veel gestelde vragen over reisbescheiden. 

De Vliegreis

Algemene vervoersvoorwaarden van de luchtvaart-, cruise- en/of ferrymaatschappij: De algemene vervoersvoorwaarden van de maatschappij waarmee je reist zijn te allen tijde van toepassing.

Overboeking

Luchtvaartmaatschappijen maken overboekingen. Een overboeking betekent dat jij op de luchthaven van vertrek verneemt dat er op de door ons voor jouw geboekte reis geen plaats is. Om dit te voorkomen proberen wij zoveel mogelijk stoelnummer reserveringen te maken zo is de reservering meer definitief. Als je online incheckt 24 uur van te voren heb je ook minder kans geconfronteerd te worden met een overboeking. Toch kan het helaas voorkomen. Erg vervelend. Door de Europese Commissie zijn er hiervoor regels opgesteld. In het kort komt het erop neer dat de luchtvaartmaatschappij verplicht is tot vervoer en een alternatief moet aanbieden. Lukt dit niet dan dient de luchtvaartmaatschappij een schadevergoeding te betalen plus eventuele hotelkosten, maaltijden en communicatie kosten. De luchtvaartmaatschappij moet een document ter beschikking stellen met daarin deze regels. Accepteer uitsluitend contant geld en geen waardebonnen.

Wijziging van vertrek- of aankomsttijden

In veel gevallen reserveer je je vliegreis maanden voor vertrek. Dit betekent dat er meerdere wijzigingen in vertrek- of aankomsttijden kunnen optreden tussen boekingsdatum en reisdatum. Het onverwijld doorgeven van elk van deze wijzigingen, mits niet essentieel, kan leiden tot verwarring. Bij je reisbescheiden ontvang je circa 3 weken voor vertrek het up-to-date reisschema. Mochten er nog wijzigingen optreden na de ontvangst van je reisbescheiden dan zullen wij dit zo snel mogelijk doorgeven.

Non Smoking Policy 

Alle diensten die je via Doets Reizen reserveert; vliegreis, accommodatie, autohuur, camperhuur, treinen en excursies zijn NON-SMOKING.

De accommodatie 

In de USA, Canada, IJsland, China en Japan zijn accommodaties qua sfeer, ruimte en faciliteiten door lokale omstandigheden bepaald. Dit betekent dat een hotel in een stad zoals San Francisco, New York of Vancouver, waar het centrum van de stad op een (schier)eiland ligt kleinere kamers heeft qua oppervlakte. In veel dichtbevolkte steden raden wij het dan ook niet aan om met meer dan 2 personen in een kamer te verblijven. Ook al zijn er 2 bedden, deze zullen kleiner van afmeting zijn. Hou hier rekening mee en regel het vooraf goed en bespreek je wensen met Doets Reizen voordat je een boeking maakt. Het is niet zo dat er in zo’n kamer even 1 of 2 roll aways bij kunnen om zo iedere reiziger een eigen bed te geven. Hier is de ruimte niet voor en is praktisch niet uitvoerbaar. Reizen in de USA, Canada, IJsland, Noorwegen, Zweden. Finland, Frankrijk China en Japan is zeer afwisselend, de verschillen in plaatsen en natuur zijn enorm. Ditzelfde geldt voor accommodaties, dit is geen eenheidsworst. Bereid je daarop voor. Het is bijv. in Nationale Parken of natuurgebieden gebruikelijk dat er geen tv beschikbaar is in de hotelkamer. Het natuurschouwspel buiten is je entertainment. 

Overtreding van NON SMOKING:
Het kan voorkomen dat er toch stiekem gerookt wordt. Dit wordt door een accommodatie altijd opgemerkt en dan kan er een fikse boete opgelegd worden van soms wel meer dan EUR 300,- dit om de kamer te reinigen. Zorg dat je bij het inchecken goed vraagt wat toegestane rookplekken zijn buiten de accommodatie om niet met een boete geconfronteerd te worden. Wij kunnen hierin niet bemiddelen en vrijwaren ons van iedere aansprakelijkheid.

Wat voor hotelkamer kan ik verwachten? 

Veel klanten vragen ons: hoe ziet de hotelkamer er nu uit? Hoeveel bedden?

  • Reis je met 1 persoon dan gebruik je een single room met 1 bed.
  • Reis je met 2 personen dan gebruik je een double room met 1 bed.
  • Het is niet gebruikelijk dat er standaard 2 bedden zijn in een 2 persoonskamer. Stel dat je dat echt wilt, dan is het zaak dat je dit aangeeft bij boeking. Veelal is er dan een ander kamertype nodig met een veelal hogere prijs. Soms heeft het hotel alleen maar 1 tweepersoonsbed en ben je genoodzaakt 2 kamers te boeken. D.m.v. een preferentie (wens) kun je dit niet ondervangen. Wees dus heel duidelijk bij boeking wat belangrijk is dan kunnen wij dit ook zo uitvoeren.
  • Reis je met 3 personen dan gebruik je een triple room met 2 bedden; 1 tweepersoonsbed en 1 single bed. 3 losse bedden zijn niet beschikbaar.
  • Reis je met 4 personen dan gebruik je een quadruple room met 2 tweepersoonsbedden. 4 losse single bedden zijn niet beschikbaar. 

Let op: zoveel hotels, zoveel keuze. Maak voorafgaande aan een boeking specifieke wensen kenbaar. Doets Reizen is niet verantwoordelijk voor gevolgen ontstaan door aannames vanuit klanten. Het kan zijn dat je wensen hebt t.a.v. je kamer:- kamers naast elkaar (slechts 10% van hotelkamers hebben connecting doors, zeer beperkt beschikbaar)

  • laagste of hoogste etage
  • niet naast de lift
  • niet naast de ijsmachine
  • uitzicht op zee etc. 

Stel dat deze wensen (preferenties) zo belangrijk zijn dat je zeker wilt zijn dat dit gegarandeerd wordt dan volsta je niet met een preferentie. Dan is het zaak dat je er een essentie van maakt. Wij vragen de essentie aan en bevestigen deze als deze ook 100% zeker is bevestigd door de accommodatie. Hieraan zijn kosten verbonden t.w. € 20,- per accommodatie. Het is belangrijk van te voren wel te realiseren dat er een kans van slagen moet zijn anders heeft het weinig zin dit aan te vragen.

Foto's en omschrijving accommodaties en excursies

Getoonde foto’s van kamers, hotels en excursies op onze website of socialmedia kanalen zijn ter indicatie. Op onze website laten wij voorbeeld kamers zien van de inbegrepen accommodatie. Dit is een voorbeeld die in de praktijk anders kan zijn qua kleurstelling/inrichting. Iedere kamer heeft in veel gevallen specifieke kenmerken. Wij communiceren in de offerte/boeking welk kamertype wij hebben opgenomen in de reis. Aan de getoonde foto's en omschrijvingen kunnen geen rechten worden ontleend en dienen enkel ter indicatie. 

Run of House room

Dit is een kamer die op basis van beschikbaarheid ten tijde van je aankomsttijd wordt gegeven als verblijfkamer. Dit betekent dat je niet expliciet weet wat je krijgt. In geval van 2 personen betekent dit veelal een kamer met 1 tweepersoonsbed. Wil je echt zeker zijn van bijv. 2 losse bedden dien je expliciet zo’n kamertype te reserveren waar dat ook beschikbaar is. 

Volwassenen die reizen met kinderen

Indien je met je gezin meerdere hotelkamers gereserveerd hebt is het belangrijk dat wij boeking 1 volwassene met 1, 2, 3 kinderen in 1 kamer reserveren en de andere volwassene met 1, 2 of 3 kinderen. In Amerika en Canada mogen minderjarige kinderen van 18 jaar en jonger niet zonder volwassene in een kamer verblijven.

Creditcard

Bij het inchecken in het hotel wordt er altijd gevraagd naar jouw creditcard ‘for incidentals’. Het komt voor dat het hotel een deposit afschrijft van X bedrag bij check-in. Dit geld krijg je terug bij uitcheck minus eventueel gemaakte kosten tijdens je verblijf. Wij hebben de accommodatie betaald dus hiervoor wordt je niet belast. Ga je nu in je kamer paytv kijken, bellen, minibar gebruiken, laundry service, WIFI resort fee’s*, parkeerkosten, de Spa, iets drinken of eten in het hotel dan wordt hiervoor je creditcard belast. Wij zijn niet aansprakelijk voor deze kosten en kunnen hoogstens voor jou bij het hotel een specificatie opvragen van de door jou gemaakte kosten. *Resort fee is een belasting die wordt gerekend voor het gebruik van stretchers, handdoeken bij het zwembad of strand, water, krant etc. Het is onze policy om de resort fee zoveel mogelijk direct in de reissom te verwerken. Wijzigingen zijn voorbehouden en Doets Reizen is niet aansprakelijk.

Parkeergelden

Het is gebruikelijk dat hotels geld rekenen voor parkeren. Deze kosten kunnen in grote steden circa $ 50,- per dag bedragen. Als je de huurauto door een VALET parkinghost laat wegzetten dan zijn de kosten per dag nog hoger. Over parkeerkosten komt ook nog de lokale belasting. Hou hier rekening mee. Wij proberen onze reizigers in grote steden altijd pas na het verblijf de huurauto op te laten halen of in te laten leveren voor het verblijf aan het einde van de reis. Doets Reizen is niet aansprakelijk voor de parkeerkosten. Huurauto en camperhuur: Als je een huurauto of camper in de USA of Canada ophaalt dien je een huurovereenkomst te tekenen. Lees dit goed aangezien dit contract niet meer herzien kan worden na tekening. Let op lokale belastingen over een upgrade, tolgelden, verzekeringen of drop off kosten kunnen aanzienlijk zijn (min 20-35%). 

Entreebewijzen sportwedstrijden en theater

Op jouw verzoek kopen wij entreebewijzen voor theatervoorstelling(en), sportwedstrijd(en), evenement(en). De kosten van deze entreebewijzen zijn in werkelijkheid altijd aanzienlijk meer dan de waarde op het kaartje zelf. Vraag en aanbod bepalen de hogere kosten. Wij geven naar aanleiding van je aanvraag altijd de kosten weer dan kun je zelf bepalen of je dit wenst of niet.

Maaltijden

Tijdens je reis zijn maaltijden niet inbegrepen, de kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Wanneer er wel maaltijden zijn inbegrepen, staat dit genoemd op je voucher. 

Klachten

Indien je op de bestemming een fout of onvolkomenheid constateert dan wordt van je verwacht dat je daarvan de betreffendedienstverlener ter plaatse op de hoogte stelt en vraagt om een oplossing. Je kan vanzelfsprekend ons ook hierin betrekken, hou wel rekening met het tijdverschil. Stel dat er door de dienstverlener ter plaatse een vergoeding aangeboden wordt en jij accepteert deze, dan kun je hier in Nederland niet meer op terugkomen en nog een vergoeding vragen. Wij vrijwaren ons dan van aansprakelijkheid. Let op: indien je een klacht niet ter plaatse aan de dienstverlener kenbaar maakt en ook ons niet informeert over je klacht, dan kan dit betekenen dat hier achteraf niets meer aan gedaan kan worden en eventuele claims afgewezen worden. 

Klachten behandeling:
Wij vinden het natuurlijk vervelend als je een klacht hebt en willen daar graag wat aan doen. Als je ontevreden bent over de service van Doets Reizen, of je hebt een andere klacht, dan vragen wij je dit schriftelijk of per e-mail aan ons kenbaar te maken. Wij ontvangen graag het reserveringsnummer en een uitgebreide beschrijving van wat er precies is misgegaan. Je krijgt vervolgens een ontvangstbevestiging en we zullen zo snel mogelijk aan de slag gaan om tot een passende oplossing te komen. Eventuele restitutiebedragen onder de € 25,- worden niet gerestitueerd i.v.m. administratiekosten.Gebeurt er iets tijdens je reis waar je niet tevreden over bent? Maak dan altijd zo snel mogelijk hier melding van. Als jij geen melding maakt stel je onze partner of ons niet in de gelegenheid dit voor je op te lossen en zijn verdere gevolgen voor eigen verantwoording.

Per post:
Doets Reizen
t.a.v. afdeling Client Services
Gerrit Rietveldweg 1
1703 DD Heerhugowaard

Per mail: 
[email protected]

ANVR richtlijnen:

  • Meld je klacht direct (in deze volgorde) bij de betrokken dienstverlener (bijv. hotel) en daarna ook DoetsReizen. In veel gevallen kan de receptie van het hotel of varianten hiervan je direct al helpen om het probleem op te lossen.  
  • Niet opgelost? Laat dan de klacht schriftelijk vastleggen volgens de procedure hier boven omschreven.
  • Binnen twee maanden na afloop van de reis kun je je klacht indienen bij de organisator, in dit geval Doets Reizen. Als je de klacht niet meldt op de bestemming of niet op tijd indient na de reis dan hoeven wij conform ANVR-richtlijnen jouw klacht niet te behandelen.
  • De reactietermijn is vastgesteld volgens ANVR-voorwaarden op maximaal één maand nadat wij jouw klacht hebben ontvangen. Natuurlijk is het ons doel om zo snel mogelijk te reageren. 
  • Niet tevreden met de oplossing vanuit de reisorganisatie? Tot 24 maanden nadat je de klacht hebt ingediend bij de reisorganisator kun je de klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie Reizen.  
  • Klachten en/of compensatieverzoeken worden niet in behandeling genomen wanneer de bovenstaande termijn van 2 maanden na terugkomst datum is verstreken. 

Niet gebruikte diensten

Er wordt geen restitutie verleend over diensten die niet gebruikt zijn ter plaatse. Stel dat door slecht weer een excursie niet is uitgevoerd dan kan je bij terugkomst aan ons een restitutie vragen. Wij zullen afhankelijk van de voorwaarden van de leverancier beoordelen of je hiervoor in aanmerking komt. 

Tot slot

Een reis in het buitenland betekent andere mensen, andere taal, andere gewoontes, ander eten kortom anders dan thuis. Dat is 1 van de redenen om op reis te gaan. Dat betekent wel dat je je ter plaatse moet aanpassen. Er kunnen ter plaatse andere winkel of restaurant openingstijden gelden, kunnen bouwwerkzaamheden plaatsvinden en faciliteiten kunnen beperkter open zijn in voor- en naseizoen.