Vraag

Binnen welke periode moet ik mijn schade melden?

Antwoord:

Dit is afhankelijk van je reisverzekering, polisvoorwaarden (zoals basisdekking en keuzedekking) en het type schade. Ons advies: neem direct contact op met de hulplijn / alarmcentrale / noodnummer van je reisverzekering om na te vragen wat je eventueel op bestemming moet regelen (bijv. foto’s/bewijsmateriaal/contactgegevens tegenpartij/politierapport bij diefstal etc.), en hoelang je de tijd hebt om je claim in te dienen. Benoem ook je polisnummer zodat er direct een notitie in je dossier wordt gemaakt. Op deze manier ben je voorzien van actueel advies, wordt direct hulp geboden waar nodig, en kun je hopelijk met een gerust hart je reis weer voortzetten.

Ben je verzekerd bij A.S.R. via Doets Reizen dan raden wij je het volgende aan:
Sla voorafgaande aan je reis het telefoonnummer van de hulplijn (en je polisnummer) op in je telefoon voor het geval dat schade ontstaat/hulp nodig is. De A.S.R. hulplijn is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar via: +31 (0)30 256 77 77.

Bij schade ben je in de meeste gevallen verplicht om binnen 24 uur melding te maken van schade, maar soms ook direct. Vooral bij onvoorziene kosten is het belangrijk dat je vóóraf altijd met de hulplijn overlegt.

Een aantal voorbeelden:
Bij ziekenhuisopname, overlijden, ongevallen: je bent verplicht om binnen 24 uur melding te maken bij de A.S.R. hulplijn.
Bij schade aan je gehuurde vervoersmiddel: neem direct contact op met het verhuurstation/maatschappij die eigenaar is van het vervoersmiddel. Je bent verplicht om binnen 24 uur melding te maken bij de A.S.R. hulplijn.
Bij diefstal, kwijtraken of beschadiging van bagage of persoonlijke eigendommen: je bent verplicht binnen zes maanden na de gebeurtenis je schade te melden (telefonisch of online).
Bij onvoorziene kosten: je bent verplicht om contact op te nemen met de A.S.R. hulplijn vóórdat er extra onvoorziene kosten worden gemaakt.
Bij calamiteiten zoals een evacuatiebevel van de lokale autoriteiten: je bent verplicht om binnen 24 uur melding te maken bij de A.S.R. hulplijn (indien hierdoor schade is ontstaan).
Bij vluchtvertraging of andere problemen die betrekking hebben op je vliegreis: kijk hiervoor op deze speciale pagina

Let op: boek geen alternatieve overnachtingen, vervoer of vliegtickets en bel nooit zelf een bergingsbedrijf/garage maar overleg eerst met de hulplijn of je reisadviseur van Doets Reizen. Ook bij een situatie waardoor je de reis vooraf wil annuleren, of een situatie die tijdens de reis ontstaat waardoor je overweegt om de reis af te breken. 


Relevante veelgestelde vragen


Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.