Vraag
Moet ik een borgsom betalen?
Antwoord:
Tijdens de reis kan het voorkomen dat accommodaties een borg inhouden op je creditcard. Het betalen van een borg (deposit) is zeer gebruikelijk bij accommodaties en vervoer. Een borg heeft vanzelfsprekend invloed op je bestedingsruimte van de creditcard, helemaal tijdens een lange rondreis waarbij je op veel verschillende plekken verblijft. Zorg daarom dat je over een ruime bestedingslimiet beschikt op de creditcard of dat meerdere (volwassen) reizigers over een geldige creditcard beschikken.
Een borg/deposit kan ook worden ingezet voor incidentele uitgaven in het hotel. Denk aan kosten gemaakt in het restaurant, bar, minibar, etc. etc. Maar ook eventuele schade aan de kamer (of andere vorm van accommodatie) kan worden verrekend middels de borg.
Voertuig
Als je met een camper gaat reizen kan de borg een aanzienlijk bedrag zijn en raden wij aan om twee creditcards mee te nemen. Ook bij het ophalen van een huurauto wordt een borg (deposit) ingehouden. De borgsom varieert per locatie en land en soms het type voertuig.
Accommodaties
Vrijwel alle accommodaties houden een borg (deposit) in op de creditcard. Zoals eerder toegelicht kan deze borg worden ingezet als verrekening voor incidentele uitgaven of schade. Geen schade? Geen incidentele kosten? Dan zal de borg meestal 1 à 2 dagen na het uitchecken weer vrijgegeven worden. Let wel, het kan soms tot wel 30 dagen duren voordat het bedrag weer bijgeschreven ziet staan op jouw rekening, afhankelijk van de verwerkingssnelheid van uw bank/creditcardmaatschappij. Doets Reizen en de accommodaties zijn niet verantwoordelijk voor kosten/baten die voortvloeien uit koersverschillen die in de tussentijd ontstaan kunnen zijn.
Tip: Vraag altijd bij het uitchecken om een uitdraai van de rekening, zodat je meteen kunt vaststellen welke kosten belast zijn. Daarnaast adviseren wij je om via een app van jouw bank/creditcardmaatschappij de afschriften te controleren. Zo blijf je gevoel houden bij je bestedingslimiet. Spreek bij het uitchecken af dat de receptiemedewerker direct jouw deposit vrijgeeft, indien het de overnachtingskosten betreft. Alle reserveringen zijn namelijk vooraf betaald via Doets Reizen. Het is belangrijk dat jij als reiziger dit zelf initieert bij de receptie. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het gebruik van je creditcard en voldoende bestedingslimiet.
Een prepaid creditcard wordt niet geaccepteerd als borg voor de autohuur, camperhuur of je overnachting in een hotel. Een prepaid creditcard wordt in Amerika en Canada gezien als een debitcard. Bij deze kaart zet je namelijk zelf geld op de creditcard. Er is geen sprake van krediet. Dit is dan ook de reden dat een verhuurder van auto's en campers of een hotel de kaart niet accepteert. Het is namelijk niet mogelijk om meer geld uit te geven dan dat er op de kaart staat. De borgsom van huurauto's, campers of bij het hotel zijn vaak hoog en moeten afgeschreven kunnen worden. Als er niet voldoende geld op de kaart is gezet en er wordt bijvoorbeeld schade gereden, dan kan de leverancier geen geld van de prepaid creditcard afschrijven. Ook is het niet mogelijk om de borg terug te storten op een prepaid creditcard.
Voorbeelden van prepaid creditcards: ICS GO Card, N26 Mastercard, Openbank R42 Mastercard, Revolut Mastercard, Bunq Easy Savings.
Relevante veelgestelde vragen
- Heb ik een creditcard nodig?
- Hoe kan ik internet gebruiken in het buitenland?
- Hoeveel kan ik betalen via iDEAL?
- Hoe ziet een campingplaats eruit?
- Moet ik campings reserveren?
- Wat moet ik doen als het hotel mijn reservering niet kan vinden?
- Wordt een prepaid creditcard geaccepteerd voor de borg van de autohuur, camperhuur of hotelovernachting?
- Betaal ik extra voor Broadwayshows, concerten of een musical?
- Bevinden onze kamers zich naast elkaar?
- Heeft mijn accommodatie een kluis?
- Hoe kan ik betalen in China?
- Hoe zit het met de tax in Canada?
- Hoe zit het met de tax in USA?
- Is er een nationale parken pass/ticket?
- Is er een wasserij in de accommodaties?
- Is er WIFI in het hotel?
- Is het gebruikelijk om een fooi te geven?
- Is het ontbijt inbegrepen?
- Kan ik betalen met mijn pinpas in USA/Canada?
- Kan ik met mijn pinpas betalen in Amerika of Canada?
- Kan ik mijn apparaten opladen in de accommodatie?
- Kan ik mijn reis betalen met een creditcard?
- Kan ik preferenties of essenties doorgeven?
- Kan ik telefoneren vanuit USA of Canada naar Nederland?
- Kost parkeren bij de accommodatie geld?
- Krijgen kinderen korting?
- Mag je roken in de accommodaties?
- Moet ik accommodaties van te voren bellen hoe laat ik aankom?
- Mogen de kinderen op een aparte kamer slapen?
- Rijden er in alle steden taxi's?
- Valt Doets Reizen onder een BTW tarief?
- Waar kan ik de specificaties van de camper vinden?
- Waarom staat de luchthavenbelasting los in het kostenoverzicht op de offerte en factuur?
- Wanneer moet ik de reissom betalen?
- Wat is een 'Resort fee'?
- Wat is een 'salestax'?
- Wat is 'Run of House'?
- Wat voor bed kan ik verwachten?
- Wat zijn de bankgegevens van Doets Reizen?
- Welke hotelklasses zijn er?
- Zijn de foto's van de accommodaties up to date?
- Zijn er bijkomende kosten?
Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.