Vraag

Wat moet ik doen als mijn bagage is beschadigd of kwijt is geraakt?

Antwoord:

Als je bagage na het inchecken beschadigd of kwijtraakt, moet je hiervan direct een melding doen op de luchthaven en hierbij een Property Irregularity Report (PIR) invullen. De servicebalies hiervoor vind je altijd in de directe buurt van de bagageband of in de Douane hal.

Om het PIR in te vullen heb je de bagagesticker nodig die je ontvangt wanneer je bagage wordt ingecheckt (dit is de kleine witte sticker met je naam en een code, en wordt vaak op je ticket en/of paspoort geplakt). Het PIR formulier zorgt ervoor dat de luchtvaartmaatschappij contact met je kan opnemen wanneer je bagage weer gevonden is en heb je vaak ook nodig als bewijsstuk voor je eventuele reisverzekering / bagagedekking. Vraag dus ook om een kopie van het PIR-formulier.

Komt je bagage later aan op jouw reisbestemming dan ben je mogelijk (aanvullend) verzekerd voor het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van je reis. Dit valt onder onvoorziene kosten (die je altijd eerst met de hulplijn van je verzekering moet overleggen). Afhankelijk van je polis/dekking geldt vaak een maximum bedrag. Ben je via Doets verzekerd bij A.S.R. dan is het telefoonnummer van de hulplijn +31 (0)30 256 77 77.

Met een PIR kun je mogelijk ook aanspraak maken op een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij volgens het Verdrag van Warschau of het Verdrag van Montréal. Deze moet je binnen een week indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige maatschappijen hebben hiervoor een speciaal formulier, bij andere maatschappijen doe je dit via een algemeen klachtformulier. Ook hier geldt dat jij hiervan zelf de aanvrager of ondertekenaar moet zijn en dat we je natuurlijk graag helpen met informatie over het meest actuele formulier voor de betreffende Airline.


Relevante veelgestelde vragen


Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.