Vraag
Wat moet ik doen bij vluchtvertraging?
Antwoord:
Luchtvaartmaatschappijen hebben het recht om vluchten last-minute te wijzigen of te annuleren. Helaas hebben wij hier geen invloed op. Wel hebben zij vervoersplicht, en zijn daardoor verplicht om je een alternatief te bieden ook bij annulering van een vlucht. Dit alternatief kun je weigeren of accepteren. Ons advies is daarom om altijd de app van de luchtvaartmaatschappij(en) die wij voor je geboekt hebben vooraf te downloaden.
Zowel de actuele vluchtstatus, als wijzigingen en eventuele alternatieve voorstellen vind je daar het snelste terug. Bij een weigering dient de luchtvaartmaatschappij je een ander voorstel te doen.
Is je vlucht last-minute geannuleerd maar is er nog geen alternatief geboden of wil je een ander alternatief ontvangen? Ben je vertraagd? Of is er iets anders gewijzigd aan je reisschema geven wij je onderstaande contactinformatie:
Bel je uit het buitenland, vergeet dan niet om +31 voor bovenstaande telefoonnummers toe te voegen, en de eerste ‘0’ weg te laten.
- Air Canada: 020-4055250
- Air Transat: 0800-87267288
- American Airlines: 0900-0401666
- British Airways: 020-3469543
- Delta Air Lines: 020-4747747
- Icelandair: 020-5213955
- KLM: 020-4747747
- Lufthansa: 0900-2220220
- Swiss: 0900-2020232
- United Airlines: 020-3469381
Let op: indien je zelf een andere vlucht boekt zijn deze kosten niet te verhalen bij de luchtvaartmaatschappij of bij Doets Reizen. Ook verzekeraars bieden geen optie om dit te verzekeren.
Je mogelijke rechten op vergoeding bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht.
Is je vlucht vertraagd met meer dan drie uur, is je vlucht geannuleerd of overboekt? Dan heb je mogelijk recht op een (schade)vergoeding van je airline volgens de Nederlandse wetgeving, tot een maximaal bedraag van 600,- euro als:
- Je vlucht start in een EU land (de maatschappij maakt niet uit), of
- Als je vliegt van buiten de EU (dus bijvoorbeeld Amerika of Canada) naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij (let op, de maatschappij maakt uit)
De geldende voorwaarden en instructies voor het aanvragen ervan vind je via deze link. Een compensatieverzoek dien je in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij, deze heeft vervolgens twee maanden om daarop te reageren. Luchtvaartmaatschappijen nemen deze claims alleen in behandeling wanneer jij zelf de aanvrager bent, daarom kunnen wij een dergelijk formulier helaas niet voor je tekenen/indienen. Lukt het niet om het claimformulier van je betreffende luchtvaartmaatschappij te vinden, stuur ons gerust even een mailtje, dan voorzien wij je van de actuele gegevens.
Mocht de luchtvaartmaatschappij je compensatieverzoek niet in behandeling nemen, of niet compenseren terwijl je daar wel recht op hebt dan kun je een claim indienen bij de kantonrechter, en een melding maken bij de inspectie Leefomgeving en Transport (Overheid), dit orgaan ziet toe op naleving van deze wetgevingen.
Verzekeringen voor vluchtvertragingen.
Het is mogelijk om je te (aanvullend) verzekeren tegen vluchtvertragingen via je annuleringsverzekering voor de heenreis van je bestemming.
De annuleringsverzekering van A.S.R. biedt hiervoor de optie ‘Vertrekvertraging’ en gaat in werking wanneer een vlucht met 8 uur, of meer, is vertraagd.
Heb je deze verzekering afgesloten, dan dien je binnen 24 uur een melding te maken via de A.S.R. hulplijn: +31 (0)30 256 77 77 en heb je tot 6 maanden de tijd om een claim in te dienen.
Een klacht of aanvraag van vergoeding bij vertraging kunnen wij pas in behandeling nadat een vergelijkbare claim is afgewezen door de luchtvaartmaatschappij. Graag vragen wij je een kopie claimformulier van de luchtvaartmaatschappij en hun reactie mee te sturen. Je kunt deze sturen naar [email protected].
Antwoorden en Tips m.b.t. kwijtgeraakte bagage (bijvoorbeeld door vluchtvertraging) lees je hier.
Relevante veelgestelde vragen
- Hoe druk is het op Schiphol?
- Hoe weet ik of de capaciteitsbeperking op Schiphol effect heeft op mijn reis?
- Wat als ik mijn vlucht mis door drukte bij de security op Schiphol
- Wat moet ik doen als het hotel mijn reservering niet kan vinden?
- Bereikbaarheid & Hulp nodig onderweg?
- Binnen welke periode moet ik mijn schade melden?
- Hoeveel bagage mag ik meenemen?
- Ik heb een 'toeslag voor andere boekingsklasse', wat nu?
- Ik moet mijn reis annuleren, wat nu?
- Kan ik drukte op schiphol voorkomen?
- Kan ik een stoelreservering maken?
- Mag ik mijn wintersportuitrusting meenemen als ruimbagage?
- Moet mijn koffer op slot?
- Waar kan ik mijn schade melden?
- Wat is de procedure voor het indienen van een klacht of hulp vragen onderweg?
- Wat is een 'No Flight Fee'?
- Wat is het verschil tussen een e-ticket en een boarding pass?
- Wat kan ik verwachten van Air Canada?
- Wat kan ik verwachten van Air Transat?
- Wat kan ik verwachten van British Airways en/of American Airlines?
- Wat kan ik verwachten van Icelandair?
- Wat kan ik verwachten van JetBlue?
- Wat kan ik verwachten van KLM en/of Delta Airlines?
- Wat kan ik verwachten van Lufthansa?
- Wat kan ik verwachten van Scandinavian Airlines (SAS)?
- Wat kan ik verwachten van Swissair?
- Wat kan ik verwachten van United en/of Air Canada?
- Wat moet ik doen als ik mijn bankpas/creditcard kwijt ben?
- Wat moet ik doen als ik mijn paspoort kwijt ben?
- Wat moet ik doen als ik mijn rijbewijs kwijt ben?
- Wat moet ik doen als mijn bagage is beschadigd of kwijt is geraakt?
- Wat moet ik doen bij autopech?
- Wat moet ik doen bij camperpech?
- Wat moet ik doen bij een ernstige calamiteit?
- Wat moet ik doen bij voortijdige terugkeer?
Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.