Vermijd de snelweg!
Vroeg wakker worden vanwege de jet lag hoort er een beetje bij op een Amerika-reis. Zo rond acht uur ’s ochtends staan we al in de startblokken om vanaf het Thompson Seattle richting Vancouver te rijden. In plaats van de highway te nemen, besluiten we voor een D-tour via Whidbey Island. Waar mogelijk vermijden we de snelweg.
Even wennen met voorrang
Rijden in de Verenigde Staten is vrijwel hetzelfde als in Europa, hoewel er wel een paar zaken net wat anders zijn. Zo stond mijn vriend bij een gelijkwaardig kruispunt te wachten op de auto die van rechts aankwam. Omdat die auto echter bleef staan dacht mijn vriend voorrang verleend te krijgen. Maar toen hij wilde optrekken, begon de auto van links opeens te rijden! Les? Bij een gelijkwaardig kruispunt even goed opletten: de volgorde van voorrang wordt bepaald door de volgorde van aankomst bij het kruispunt.
Door het rode stoplicht heenrijden mág
Een andere verkeersregel die ook echt anders is: bij rood mag je - wanneer niet anders staat aangegeven - rechtsaf slaan. Dat scheelt tijd!
Whidbey Island
We nemen de veerboot van Seattle naar Whidbey Island. De reisduur is slechts een halfuur. Die korte reistijd wil overigens niet zeggen dat er niks te zien is vanaf de veerboot. Binnen hangt het vol met foto’s van springende en zwemmende orka’s. Helaas hebben we deze keer niet het geluk échte orka’s te zien.
Pittoreske lunchroom
En dan kom je aan op het schiereiland. Vanaf de boot ga je even steil omhoog, om daarna de Noord-Amerikaanse natuur in te rijden. Intussen heb ik ook wel trek gekregen. Dus nemen we de afslag richting Bayview Garden, om daar in Flower House bij een pittoreske lunchroom te stoppen.
Uniek! Een soort van gezellige Intratuin met heerlijke lunchroom.
Fort Casey
Buikje rond gegeten. Na een stevig ontbijt rijden we verder. Tijdens de ochtendrit komen we al langs vele parken en uitkijkpunten. Één daarvan wekt onze interesse om er te stoppen, Fort Casey. Een oud fort met nog zwaar geschud en een geweldige geschiedenis die over het hele terrein beschreven staat op informatieborden. Ook vind je er een vuurtoren met daaraan verbonden het huis van de admiraal, hetgeen nu een klein museum is.
Eerder parkeren
Bij Deception Pass botsen twee stromingen op elkaar. Vroeger kwamen daar alleen smokkelaars bijeen, maar nu is dat anders: komen er ook toeristen die wél wat te verliezen hebben. Advies! Stop niet op het parkeerterrein vlak voor de brug; neem er eentje eerder (als je vanuit het zuiden komt).
Afdaling inzetten…
De wandeling naar Deception Pass en het uitstapje naar de brug zijn allebei kort. Als je onder de brug doorgaat (tip: even een foto van de brug nemen) is het wellicht mogelijk om een korte wandelroute naar de top van Goose Mountain te nemen. Je gaat er vast en zeker genieten van het schitterende uitzicht op Whidbey Island.
Highway richting Canada
Whidbey Island is pal achter ons en we nemen in overweging de highway richting Canada te nemen. Bij de grens heb je op z’n hoogst even last van een korte paspoortcontrole (deze douane gaat een stuk sneller dan bij de luchthaven).
Erasmusbrug-achtige constructie
Terug op de snelweg nemen we een diepe duik en, hup, daar zien we ineens de wolkenkrabbers opduiken. De stad Burnaby, net over de grens, heeft een geweldige entree. Een steile en hoge Erasmusbrug-achtige constructie rijkt over de Fraser river. Om vervolgens de brede snelweg te volgen naar Vancouver.